Budowa opon i rodzaje bieżnika opony
Budowa opon samochodowych jest dość złożona, bowiem opony tworzy się z różnorodnych elementów gumowych oraz stalowych i tekstylnych połączonych ze sobą w procesie wulkanizacji.
Opona zbudowana jest z:
- Bieżnika, który jest głównym elementem stanowiącym o trwałości oraz przyczepności do nawierzchni. Rzeźba bieżnika może się różnić z uwagi na zastosowanie opony.
- Boku, który jest najważniejszą częścią opony. Zapewnia on ochronę dla warstwy osnowy i znajduje się między bieżnikiem a stopką.
- Stopki, która ma bezpośredni kontakt z obręczą, zapewniając właściwą szczelność pomiędzy oponą a obręczą. Tworzy się ją ze stalowej wiązki usztywniającej tzw. drutówki, która pokryta jest specjalną mieszanką gumową, co pozwala na odpowiednie umiejscowienie i zablokowanie opony na obręczy.
- Osnowy, czyli najważniejszej części opony, która zbudowana jest z tkaniny kordowej tworzącej jej szkielet. Jej główne zadanie polega na przeniesieniu momentu napędowego i hamowania oraz amortyzacji drgań na piastę koła.
- Opasania, którego konstrukcję tworzą dwie krzyżujące się warstwy kordu stalowego. Opasanie pozwala na zachowanie odpowiedniego kształtu czoła opony podczas jazdy, niezależnie od tego jakie siły na nią działają.
- Ekranu, który stanowi warstwa kordu poliamidowego. Ekran ma za zadanie zapewnić należytą wytrzymałość opony.
Rodzaje bieżnika opony
Na rynku opon samochodowych można wyróżnić kilka rodzajów bieżnika.
- Symetryczny – jego wygląd nie ma związku z kierunkiem jazdy oraz montażu
- Kierunkowy – rzeźba bieżnika oraz strzałka umiejscowiona na boku opony pokazują kierunek toczenia oraz montaż
- Asymetryczny – strony: lewa i prawa, są różne. Na bokach opony widnieją informacje mówiące o sposobie montowania (INSAID -wewnątrz i OUTSAID - na zewnątrz).