Wyważanie kół
W naszej firmie oferujemy usługę wyważania kół. Jest to zabieg konieczny zarówno w nowych, jak i używanych kołach, który powinno się wykonywać przynajmniej raz na sezon. W przeciwnym razie opony będą zużywać się nierównomierne, co skutkować może pogarszającym się komfortem jazdy. Właściwe wyważenie kół jest szczególnie istotne w okresie zimowym, kiedy na drogach panują ciężkie warunki.
Dla jak najbardziej optymalnego zużywania się opon, istotne jest, by masy wokoło ich osi obrotu rozkładały się równomiernie. Dzięki temu koła obracają się i pracują w miarę równo, a co za tym idzie zużywają się jednolicie. Optymalizacja koła polega więc na tym, że odpowiednio ustawia się oponę względem felgi, by zminimalizować bicie oraz zmniejszyć ilość ciężarków potrzebnych do wyważenia. Nie należy zakładać większych ciężarków niż 60 gr., w związku z tym w niektórych przypadkach niezbędne jest wykonanie takiej usługi w warsztacie wulkanizacyjnym.
Należy pamiętać, że poprawne wyważenie kół jest wskazane po każdym wyjęciu opon z obręczy. Właściwe ciężarki muszą zostać rozmieszczone w odpowiednich miejscach nawet wtedy, gdy koło będzie zmontowane z powrotem z tych samych części. Wówczas zmienia się położenie ciężarków, gdyż podczas jazdy opony i obręcze ulegają zużyciu oraz zmieniają kształt, a cały ciężar rozkłada się w inny sposób. Zalecane jest, by kontrolę prawidłowego wyważenia kół przeprowadzać co 5 tys. km przebiegu auta.
Wykonując usługę wyważania kół korzystamy z technologii:
- DuoExpert - to rodzaj tulei centrującej, rozpierającej się cylindrycznie w otworze środkowym obręczy oraz zaciskającej na wałku wyważarki. W ten sposób wszystkie istniejące luzy, które występują między wałkiem a stożkiem (tuleją centrującą), a także stożkiem a felgą, znikają. Całkowite działanie Duo Expert występuje, gdy pod naciskiem od zewnątrz, tuleja chowa się w kołnierzu wyważarki, a obręcz przylega do płaszczyzny kołnierza.
- QuickPlates - to zmienna płyta centująca, służąca do przyjmowania koła na wyważarce tylko jako tarcza dociskowa, przy scaleniu z jednostką centrującą (DuoMatic, tuleją centrującą DuoExpert lub stożkiem) oraz nakrętki motylkowej albo nakrętki szybkomocującej. Zasięg operacji zmiennej płyty centrującej typu QuickPlate rozciąga się na 4-/ 5-/ 6- dziur obręczy ( w zależności od wykonania) i można ją wstawić do wszelkich samochodów osobowych i ciężarowych lekkich (typu transportowiec) ze średnią otworu koła od 95 mm do 182 mm. Sworznie centrujące QuickPlates nadają się do uzbrojenia przez różne głowy sworznia dla zmiennego użycia przy wyważaniu koła. Przy użyciu tego systemu możliwe jest bezproblemowe mocowanie na wyważarce wszelkiego rodzaju. Sworznie różnią się od siebie główkami bolców i mogą występować w trzech różnych długościach (80 mm / 90 mm / 100 mm). Zmienne płyty typu QuickPlate zostały zaakceptowane przez TÜV NORD i spełniają wszelkie wymagania jakości.
Więcej na temat wyważania kół można przeczytać w zakładkach "wyważanie kół nieprzelotowych", "wyważanie kół motocyklowych" i "skutki złego wyważenia kół".